U tijeku je izgradnja putničkog jedrenjaka s nultom emisijom ispušnih plinova, pogonjenog elektromotorima kao glavnim izvorom pogona.
Dizajn i cjelokupna projektno-klasifikacijska dokumentacija djelo su stručnjaka iz tvrtke Marine and Energy Solutions DIV d.o.o., partnera projekta koji ovim projektom potvrđuju ključnu ulogu u pozicioniranju DIV grupacije visoko na listi tehničkih kompetencija i graditeljske konkurentnosti.
Električni jedrenjak, trojarbolna škuna, bit će dug 63,50 metara, širok 10 metara i visok do glavne palube 5,35 metara. Trup i nadgrađe izrađeni su od čelika, dok će jarboli biti izrađeni od aluminijske legure. Kada ne koristi jedra, brod će pogoniti dva elektromotora snage po 150 kW, napajana baterijskim sustavom koji se kontinuirano puni iz različitih izvora energije. Pri brzini od 6 čvorova, trebat će približno 73 kilovata snage, što je vrlo ekonomično za brod od 500 GT-a. Brod će imati kapacitet baterija od 2600 kWh i težinu od 15 tona, a zbog regulatornih zahtjeva bit će opremljen s dva dizelska agregata koji će se koristiti samo u nuždi.
Tehnički podatci
- Duljina preko svega .................................................. 63,50 m
- Širina ............................................................................ 10 m
- Tonaža ..................................................................... < 500 GT
- Pogonski elektromotori ............................................. 2 x 150 Kw
- Brzina/Snaga ............................................................ 6 čv/73 kW
- Električni generator ................................................... 2 x 112 kW
- Napajanje ................................................................. baterije
- Jedra ......................................................................... 3 x 165 m2
- Kapacitet baterija .................................................... 2600 kWh
- Posada ......................................................................... 10 članova
- Broj putnika ............................................................... 36 putnika
Brod će, zahvaljujući dva elektromotora snage 150 kW, ploviti tiho i bez vibracija, najčešće u „Sailing modu“ ili pogonjen električnom energijom iz baterija. Solarni paneli na krovu nadgrađa pridonijet će energetskoj neovisnosti jedrenjaka, služeći za grijanje vode. Sustav brodskih vijaka s fiksnim krilcima posebne geometrije funkcionirat će kao hidroturbina tijekom jedrenja, dodatno puneći baterije.
Solarni paneli na krovu nadgrađa omogućit će pripremu tople vode, čime će se osigurati opskrba strujom i vodom iz obnovljivih izvora, bez emisije CO2. Brod će tako biti ekološki održiv, bez troškova za gorivo i napajanje pogonskih strojeva. Inovativni sustav omogućit će punjenje baterija tijekom plovidbe na jedra, koristeći solarne panele i brodske vijke s posebnom geometrijom krilaca kao hidroturbine. Ovaj reverzibilni sustav omogućit će povratnu pretvorbu energije i punjenje baterija velikog kapaciteta.
Zapovjedni most pružat će kontrolu nad svim sustavima broda, uključujući meteorološke podatke za optimalno jedrenje, stanje baterija, rad motora, solarnih panela, vjetroelektrane, potrošnju energije i druge ključne parametre. Time se osigurava nadzor svih aspekata energetske bilance na brodu.
Jedrenjak će imati klasu putničkih brodova za neograničenu plovidbu, omogućujući plovidbu svim svjetskim morima. Projekt je započeo u veljači 2020. godine i sufinanciran je sredstvima iz EU fondova kroz poziv ‘Povećanje razvoja novih proizvoda i usluga koji proizlaze iz aktivnosti istraživanja i razvoja (IRI) – faza II’.
Cilj projekta je istraživanje, razvoj i izgradnja eko-inovativnog putničkog jedrenjaka za krstarenje, s minimalnim kapacitetom od 36 putnika. Razvijene su alternativne pogonske tehnologije i izvori energije temeljeni na ekološki prihvatljivom dizajnu, usmjerenom na održivu mobilnost s nultom emisijom ispušnih plinova, podržavajući smanjenje stakleničkih plinova, zagađenja zraka i buke.
Nositelj projekta je DIV grupa, a ostvarena je suradnja sa znanstvenim institucijama radi poboljšanja interakcije i transfera znanja između industrije i visokoobrazovnih i znanstveno-istraživačkih institucija, što donosi korist i tvrtkama i istraživačima iz javnog sektora.
Fakultet elektrotehnike, računarstva i informacijskih tehnologija Osijek (FERIT) zadužen je za razvoj sustava pohrane kinetičke energije vjetra pretvorbom hidrokinetičke energije (hidroturbine i reverzibilni propeleri) te sustava upravljanja baterijama i integriranog energetskog sustava broda. Fakultet elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje u Splitu (FESB) radi na sustavu jedrilja, automatizaciji jedrilja (robotizacija) i solarnim panelima.